maandag 3 april 2006

GESLAAGD MARATHONWEEKEND : RheinEnergie Marathon Bonn

Voor de aparte marathonsfeer, voor een doorgedreven training en voor een check-up van bestaande kwetsuren trokken we naar het marathonweekend te Bonn. Ondanks enkele onvoorziene omstandigheden werd het een geslaagd weekend.

Een zware griep en keelontsteking velde Karel T. reeds voor de marathon. Met veel karakter (zou daar in Balen toch iets in de lucht hangen om zulke krachtbeesten voort te brengen ?) vatte onze master-atleet de marathon aan. Maar hij moest na enkele kilometers de strijd reeds staken en verliet verstandig de wedstrijd om niet meer onheil aan te richten. Sportief voegde hij zich bij 'de vrouwkes' om de nodige aanmoedigingen te geven aan zijn loopmakkers.

Peter K. begon officieel maar liefst aan zijn 36ste marathon ... onvoorbereid. Een tekort aan specifieke training door zijn inzet als hoofdtrainer, de felle wind langs de Rijn en de venijnige 'vals plat-stroken' gaven de gelegenheid aan de beruchte 'man met de hamer' om ongenadig toe te slaan rond de 35ste kilometer. En dan komen er nog zware kilometers. Maar dat moet je hem als ervaren marathonloper echt niet meer vertellen. Toch kwam hij gelukkig over de meet. Peter bracht nu reeds 34 marathons tot een goed einde !

Ikzelf begon met enige onzekerheid aan mijn 6de 'internationale' marathon. Zouden mijn kwetsuren (lies -en schaambeenontsteking, bekken, rug) het kunnen houden ? Kan ik met wat meer gerustheid mijn nieuwe tropische marathon of peace te Kigali aanvatten ?
De eerste 10 km liep ik even bewust aan mijn marathontempo 4'18'', de volgende 10 km hield ik nog een vrij strak tempo aan van 4'30'', maar op 22 km kwamen de eerste 'liessignalen' om het tempo wat te laten zakken. We trokken onmiddellijk aan de rem naar 4'42'' tot 5'10. Een wijze beslissing, want de lies hield stand en er werden geen stukken gemaakt. Ook ik kwam erg tevreden over de eindstreep. Dat nemen ze me weeral niet meer af !

Onze 'vrouwkes' waren er ook weer bij en zorgden voor de nodige animatie 'voor', 'tijdens' en 'na' (?) de marathon !

Bedankt loopmakkers ! Voor mij ... op naar Rwanda !